Herb Elbląga

Biuletyn Informacji Publicznej

Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Elblągu

bip

  55 237 02 53

  Dane teleadresowe

   Lokalizacja

  8.00-16.00  Pn

  7.00-15.00  Wt-Pt

 

Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Powiatowym Inspektoracie Weterynarii w Elblągu na lata 2024-2025

 

Niniejszy dokument stanowi kontynuację Planu działania Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Elblągu na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na 2021–2023. Zawiera nowe kierunki działań potrzebnych do podjęcia w celu poprawy dostępności, a także informuje jakiego rodzaju czynności zostały zrealizowane w ostatnich latach na rzecz uczynienia siedziby Inspektoratu miejscem bardziej przyjaznym dla osób ze szczególnymi potrzebami.

  1. Podstawa prawna
    1. Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2022 r. poz.2240), jako strategiczny element Rządowego programu Dostępność Plus ma służyć poprawie życia i funkcjonowania obywateli, zwłaszcza tych ze szczególnymi potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności, podeszłego wieku czy choroby. Ze względu na występowanie barier architektonicznych, cyfrowych czy informacyjno – komunikacyjnych osoby te mogą mieć utrudniony dostęp do korzystania z usług podmiotów publicznych. Kluczowym jest więc zmiana podejścia do obsługi klienta ze szczególnymi potrzebami oraz podejmowanie przez podmioty publiczne działań na rzecz eliminacji występujących barier.
    2. Rządowy program Dostępność Plus , który został przyjęty Uchwałą Rady Ministrów nr 102/2018 z dnia 17 lipca 2018 r. Obejmuje on wieloetapowe, systemowe i skoordynowane działania mające na celu podniesienie jakości życia i zapewnienie niezależności dla potrzeb wszystkich obywateli, a zwłaszcza dla osób ze szczególnymi potrzebami związanymi z niepełnosprawnością czy z wiekiem. W dużej mierze koncentruje się na kształtowaniu warunków do zmian w przestrzeni publicznej, architekturze, transporcie, edukacji, zdrowiu, kulturze i cyfryzacji.
    3. Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z 2023 r., poz.1440)
    4. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób z niepełnosprawnościami (Dz. U. z 2024 r., poz. 44)

  2. Dotychczasowe działania podejmowane przez Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Elblągu
    1. Dostępność architektoniczna
      - wyróżnienie początku i końca wszystkich biegów schodowych,
      - możliwość przebywania na terenie PIW Elbląg psa przewodnika, psa asystującego,
      Wykonanie i montaż przy wejściu do siedziby Inspektoratu tablicy informacyjnej dla osób z niepełnosprawnościami,
      - zakup biurka z regulacją wysokości.
    2. Dostępność informacyjno – komunikacyjna
      - wprowadzono możliwość złożenia wniosku ze wskazaniem formy kontaktu oczekiwanej przez osobę ze szczególnymi potrzebami,
      - wprowadzono możliwość złożenia wniosku o zapewnienie dostępności,
      - zakupiono przenośną pętlę indukcyjną.
    3. Dostępność cyfrowa
      - nawigowanie po stronie bez użycia myszki,
      - możliwość powiększania strony, zwiększenie kontrastu,
      - na stronie internetowej PIW znajduje się Deklaracja dostępności oraz Informacja dla osób z niepełnosprawnościami.

3. Cel i kierunki działań

Celem planu jest wskazanie kierunków niezbędnych zmian i wdrażanie rozwiązań służących usprawnieniu funkcjonowania podmiotu publicznego i uczynieniu go bardziej dostępnym oraz przyjaznym osobom ze szczególnymi potrzebami.
W planie zostały zaproponowane kierunki działań w trzech obszarach, o których mowa w art. 6 Ustawy: architektonicznym, cyfrowym oraz informacyjno – komunikacyjnym. Przedstawione kierunki działań uwzględniają wymogi wynikające z przepisów Ustawy oraz propozycje zgłoszone przez Koordynatora do spraw dostępności i pracowników Inspektoratu. Ponad to w Planie ujęto również rekomendacje wydane po przeprowadzonych działaniach doradczych, realizowanych w ramach projektu „Współpraca na rzecz dostępności – szkolenia dla koordynatorów” w 2023 r.

 

I.  Dostępność architektoniczna
Lp. Element planu Czas realizacji Niezbędne działanie/sposób realizacji Osoba /jednostka odpowiedzialna

1

Zapewnienie osobom ze szczególnymi potrzebami ochrony przeciwpożarowej i  ewakuacji 2024 1. Aktualizacja instrukcji przeciwpożarowej. koordynator  , instruktor BHP i PPOŻ
2. Opracowanie procedury ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami.
3. Ćwiczenia przeciwpożarowe pracowników.
4. Zlecić wykonanie graficznego planu ewakuacji.

2

Wyznaczenie miejsca parkingowego dla osób ze szczególnymi potrzebami wraz z jego oznakowaniem pionowym 2024-2025 1.Wyznaczenie miejsca postojowego dla osób z niepełnosprawnościami. koordynator  przy wsparciu osób wyznaczonych
2. Ustalenie rozmieszczenia oznakowania pionowego.
3.Przeprowadzenie zapytania w zakresie ceny usługi wykonawczej.

3

Wyznaczenie miejsca do obsługi osób z niepełnosprawnościami 2024 1. Analiza możliwości architektonicznych budynku pod kątem łatwego dostępu dla osób poruszających się na wózku lub o kulach. koordynator  przy wsparciu osób wyznaczonych
2. Wyznaczenie przyjaznego miejsca do obsługi osób z niepełnosprawnościami.
3. Ustawienie biurka z regulacją wysokości oraz instalacja pętli indukcyjnej.
4 Zapewnienie swobodnego wejścia do budynku oraz wolnych od barier poziomych i pionowych przestrzeni komunikacyjnych od 2025 Przeprowadzenie analizy możliwości architektonicznych oraz stworzenie planu działania na dalsze lata po odzyskaniu pomieszczeń znajdujących się na parterze w siedzibie Inspektoratu, które obecnie są wynajmowane Lecznicy dla zwierząt. koordynator  przy wsparciu osób wyznaczonych
5 Zapewnienie łatwego, bezpiecznego wejścia do budynku 2024 Wymiana wycieraczek na bezpieczne o odpowiedniej średnicy oczek. koordynator

 

II. Dostępność cyfrowa
Lp. Element planu Czas realizacji Niezbędne działanie/sposób realizacji Osoba /jednostka odpowiedzialna
1 Dostosowanie dokumentów elektronicznych do wymogów ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych praca bieżąca 1.Ciągła aktywność nad dostępnością dokumentów elektronicznych w poszczególnych komórkach. administrator strony internetowej, koordynator
2.Przegląd dokumentów zamieszczonych na stronie internetowej.
3.Aktualizacja Deklaracji dostępności zamieszczonej na stronie internetowej.

 

III. Dostępność informacyjno - komunikacyjna
Lp. Element planu Czas realizacji Niezbędne działanie/sposób realizacji Osoba /jednostka odpowiedzialna
1 Zapewnienie na stronie internetowej informacji o zakresie działania PIW Elbląg w postaci nagrania treści w polskim języku migowym 2024 1.Zebranie ofert. administrator strony internetowej, koordynator
2.Zlecenie nagrania filmu o zakresie działania Inspektoratu w polskim języku migowym.
2 Zapewnienie na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami komunikacji z Inspektoratem w formie określonej w tym wniosku praca bieżąca 1.Zapewnienie wnioskowanego sposobu komunikacji z podmiotem lub danym pracownikiem. koordynator oraz pracownicy PIW Elbląg
2. Przeszkolenie pracowników w kierunku obsługi osób ze szczególnymi potrzebami.

 

  Utworzenie informacji: 2024-04-02

  Osoba odpowiedzialna: Alicja Czebiołko

  Modyfikacja informacji: 2024-04-02

  Osoba odpowiedzialna: Alicja Czebiołko

  Publikacja informacji: 2024-04-02

  Osoba odpowiedzialna: Robert Mazur