Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Powiatowym Inspektoracie Weterynarii w Elblągu na lata 2024-2025
Niniejszy dokument stanowi kontynuację Planu działania Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Elblągu na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na 2021–2023. Zawiera nowe kierunki działań potrzebnych do podjęcia w celu poprawy dostępności, a także informuje jakiego rodzaju czynności zostały zrealizowane w ostatnich latach na rzecz uczynienia siedziby Inspektoratu miejscem bardziej przyjaznym dla osób ze szczególnymi potrzebami.
- Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2022 r. poz.2240), jako strategiczny element Rządowego programu Dostępność Plus ma służyć poprawie życia i funkcjonowania obywateli, zwłaszcza tych ze szczególnymi potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności, podeszłego wieku czy choroby. Ze względu na występowanie barier architektonicznych, cyfrowych czy informacyjno – komunikacyjnych osoby te mogą mieć utrudniony dostęp do korzystania z usług podmiotów publicznych. Kluczowym jest więc zmiana podejścia do obsługi klienta ze szczególnymi potrzebami oraz podejmowanie przez podmioty publiczne działań na rzecz eliminacji występujących barier.
- Rządowy program Dostępność Plus , który został przyjęty Uchwałą Rady Ministrów nr 102/2018 z dnia 17 lipca 2018 r. Obejmuje on wieloetapowe, systemowe i skoordynowane działania mające na celu podniesienie jakości życia i zapewnienie niezależności dla potrzeb wszystkich obywateli, a zwłaszcza dla osób ze szczególnymi potrzebami związanymi z niepełnosprawnością czy z wiekiem. W dużej mierze koncentruje się na kształtowaniu warunków do zmian w przestrzeni publicznej, architekturze, transporcie, edukacji, zdrowiu, kulturze i cyfryzacji.
- Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z 2023 r., poz.1440)
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób z niepełnosprawnościami (Dz. U. z 2024 r., poz. 44)
- Dotychczasowe działania podejmowane przez Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Elblągu
- Dostępność architektoniczna
- wyróżnienie początku i końca wszystkich biegów schodowych,
- możliwość przebywania na terenie PIW Elbląg psa przewodnika, psa asystującego,
Wykonanie i montaż przy wejściu do siedziby Inspektoratu tablicy informacyjnej dla osób z niepełnosprawnościami,
- zakup biurka z regulacją wysokości. - Dostępność informacyjno – komunikacyjna
- wprowadzono możliwość złożenia wniosku ze wskazaniem formy kontaktu oczekiwanej przez osobę ze szczególnymi potrzebami,
- wprowadzono możliwość złożenia wniosku o zapewnienie dostępności,
- zakupiono przenośną pętlę indukcyjną. - Dostępność cyfrowa
- nawigowanie po stronie bez użycia myszki,
- możliwość powiększania strony, zwiększenie kontrastu,
- na stronie internetowej PIW znajduje się Deklaracja dostępności oraz Informacja dla osób z niepełnosprawnościami.
- Dostępność architektoniczna
3. Cel i kierunki działań
Celem planu jest wskazanie kierunków niezbędnych zmian i wdrażanie rozwiązań służących usprawnieniu funkcjonowania podmiotu publicznego i uczynieniu go bardziej dostępnym oraz przyjaznym osobom ze szczególnymi potrzebami.
W planie zostały zaproponowane kierunki działań w trzech obszarach, o których mowa w art. 6 Ustawy: architektonicznym, cyfrowym oraz informacyjno – komunikacyjnym. Przedstawione kierunki działań uwzględniają wymogi wynikające z przepisów Ustawy oraz propozycje zgłoszone przez Koordynatora do spraw dostępności i pracowników Inspektoratu. Ponad to w Planie ujęto również rekomendacje wydane po przeprowadzonych działaniach doradczych, realizowanych w ramach projektu „Współpraca na rzecz dostępności – szkolenia dla koordynatorów” w 2023 r.
I. Dostępność architektoniczna | ||||
---|---|---|---|---|
Lp. | Element planu | Czas realizacji | Niezbędne działanie/sposób realizacji | Osoba /jednostka odpowiedzialna |
1 |
Zapewnienie osobom ze szczególnymi potrzebami ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji | 2024 | 1. Aktualizacja instrukcji przeciwpożarowej. | koordynator , instruktor BHP i PPOŻ |
2. Opracowanie procedury ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami. | ||||
3. Ćwiczenia przeciwpożarowe pracowników. | ||||
4. Zlecić wykonanie graficznego planu ewakuacji. | ||||
2 |
Wyznaczenie miejsca parkingowego dla osób ze szczególnymi potrzebami wraz z jego oznakowaniem pionowym | 2024-2025 | 1.Wyznaczenie miejsca postojowego dla osób z niepełnosprawnościami. | koordynator przy wsparciu osób wyznaczonych |
2. Ustalenie rozmieszczenia oznakowania pionowego. | ||||
3.Przeprowadzenie zapytania w zakresie ceny usługi wykonawczej. | ||||
3 |
Wyznaczenie miejsca do obsługi osób z niepełnosprawnościami | 2024 | 1. Analiza możliwości architektonicznych budynku pod kątem łatwego dostępu dla osób poruszających się na wózku lub o kulach. | koordynator przy wsparciu osób wyznaczonych |
2. Wyznaczenie przyjaznego miejsca do obsługi osób z niepełnosprawnościami. | ||||
3. Ustawienie biurka z regulacją wysokości oraz instalacja pętli indukcyjnej. | ||||
4 | Zapewnienie swobodnego wejścia do budynku oraz wolnych od barier poziomych i pionowych przestrzeni komunikacyjnych | od 2025 | Przeprowadzenie analizy możliwości architektonicznych oraz stworzenie planu działania na dalsze lata po odzyskaniu pomieszczeń znajdujących się na parterze w siedzibie Inspektoratu, które obecnie są wynajmowane Lecznicy dla zwierząt. | koordynator przy wsparciu osób wyznaczonych |
5 | Zapewnienie łatwego, bezpiecznego wejścia do budynku | 2024 | Wymiana wycieraczek na bezpieczne o odpowiedniej średnicy oczek. | koordynator |
II. Dostępność cyfrowa | ||||
---|---|---|---|---|
Lp. | Element planu | Czas realizacji | Niezbędne działanie/sposób realizacji | Osoba /jednostka odpowiedzialna |
1 | Dostosowanie dokumentów elektronicznych do wymogów ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych | praca bieżąca | 1.Ciągła aktywność nad dostępnością dokumentów elektronicznych w poszczególnych komórkach. | administrator strony internetowej, koordynator |
2.Przegląd dokumentów zamieszczonych na stronie internetowej. | ||||
3.Aktualizacja Deklaracji dostępności zamieszczonej na stronie internetowej. |
III. Dostępność informacyjno - komunikacyjna | ||||
---|---|---|---|---|
Lp. | Element planu | Czas realizacji | Niezbędne działanie/sposób realizacji | Osoba /jednostka odpowiedzialna |
1 | Zapewnienie na stronie internetowej informacji o zakresie działania PIW Elbląg w postaci nagrania treści w polskim języku migowym | 2024 | 1.Zebranie ofert. | administrator strony internetowej, koordynator |
2.Zlecenie nagrania filmu o zakresie działania Inspektoratu w polskim języku migowym. | ||||
2 | Zapewnienie na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami komunikacji z Inspektoratem w formie określonej w tym wniosku | praca bieżąca | 1.Zapewnienie wnioskowanego sposobu komunikacji z podmiotem lub danym pracownikiem. | koordynator oraz pracownicy PIW Elbląg |
2. Przeszkolenie pracowników w kierunku obsługi osób ze szczególnymi potrzebami. |
Utworzenie informacji: 2024-04-02
Osoba odpowiedzialna: Alicja Czebiołko
Modyfikacja informacji: 2024-04-02
Osoba odpowiedzialna: Alicja Czebiołko
Publikacja informacji: 2024-04-02
Osoba odpowiedzialna: Robert Mazur